Madelena

En vardagsblogg med fokus på livets goda såsom resor, god mat och trevliga tillställningar.Detta kommer varvas med viktväktarna, djur och familj.

12 veckors utmaning

hälsa mat, viktväktarna Permalink15
Godmorgon alla. Eller kanske morgon inte är det rätta ordet, gomiddag kanske passar bättre. 
 
Skrev ett inlägg i fredags om detta med min vikt och många har så mycket åsikter om det. Skulle ju ge min in i en  12 veckors utmaning, och la ut en bild på en otroligt vacker klänning om du frågar mig. Det är en målbild och visst kommer jag aldrig bli så smal. Är inte byggd så och har för mycket kurvor. Däremot tyckte jag klänningen var snyggt skuren, otroligt enkel och så elegant. 
 
Har tidigare visat er min hälsodagbok, och under den här utmaningen kommer jag använda mig utav den. Inte för att se hur lite jag ätit och hur duktig jag varit som inte "syndat" utan mer för att se hur ser mina vanor ut, hur ser det ut då jag mår bra, och hur ser det ut då jag mår mindre bra. Vad påverkar mig? I vilka situationer är det jobbigt, och vad behöver jag göra då? Jag är absolut inte för förbud, vill kunna äta den där kakan på ett kalas. Däremot vill jag inte stoppa i mig en stor godispåse i bilen för att stressen tagit över och jag är galet hungrig. Stress drar igång våra instinkter, vi är i fara, och vi behöver fly. Vi behöver snabb påfyllnad, och snabba kolhydrater ger oss det. Tyvärr är det inte så idag, vi lever under helt andra förutsättningar och vi behöver inte den snabba påfyllningen som oftast. 
 
I början på boken står det 10 steg mot ett hälsosammare liv och det är så självklart, vi vet alla om att det är så, men vi behöver påminnas om det. 
 
1 VARDAGSMOTION. Det handlar inte om timmarna i gymmet, utan mer det där vi gör i vardagen. Trapporna istället för hissen, parkera en bit ifrån affären, Ni känner igen varenda sak av det jag skriver.
 
2 TRÄNING Det är viktigt att utmana sig själv lite, Ett par pass  i veckan där vi höjer pulsen, men jag förespråkar även styrketräning. Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är. 
 
3 KOSTEN Är varierat, välj vad du stoppar i dig, Välj även de tillfällena du stoppar i dig det som är mindre bra. Vill inte använda ordet dåligt men mindre bra passar väl perfekt in där?  En otroligt vacker, fräsch och vältränad kvinna pratade om 80/20. Det är väl helt sunt? 
 
4 ÄLSKA DIG SJÄLV Var snäll mot dig själv, du är vacker precis som du är. Döm dig inte för hårt om du gör ett mindre bra val ibland. Det är ok, bara man gör bättre val nästa gång. Glöm inte att det ska vara gott att leva. 
 
5 STRESS. Behöver inte alltid vara negativt, men glöm inte återhämtningen. Det är ofta där vi brister och här ligger mitt största hinder. Ingen struktur, ingen rutin och ingen framförhållning ( Är lite bitter men tackar de "hälsosamma" schemana Kommunal och våra kära politiker förespråkar. ) 
 
6 SÖMN Så viktigt, men så svårt. Har alltid sovit bra, men de sista månaderna så är allt bara galet, 
 
7 Välj bra råvaror. Oavsett vilken diet du känner dig bekväm med så förespråkar nog alla rena råvaror, bra tillagat och kvalitet på det vi stoppar i oss. Så viktigt, även om jag inte är bäst på det. Här är något jag jobbat mycket med mig själv med. 
 
8 RELATIONER Även detta är så viktigt. Även där har jag varit dålig, struntat i de som bryr sig, men lagt ner energi på dessa tjyvar :-) Jag har så många runt omkring mig som jag kan skratta med, skoja med och där den bra energin bara sprutar. Mina kollegor är ett bra exempel. Utan dom hade jag inte stått här idag. Flera vänner, och jag har tagit tag i det. Flera dejter inbokat i veckan :-) 
 
9 NJUT AV FRAMSTEGEN och då syftar jag inte enbart på siffran på vågen utan så mycket annat. Minska eller ta bort mediciner, orka ta en promenad utan att låta som man håller på att dö. Man får inte ont under en arbetsuppgift. Något jag märker det på är då man kör rullstolar. Listan kan göras lång. 
 
10 BYT OVANOR MOT NYA VANOR. Allt det där vi inte behöver. Nikotinet, alkoholen ( Är inte nykterist och tar gärna ETT glas vin på semestern eller till en god middag) Har ännu en last, zeroläsk, och målet är till helgen bara. Bubbelvatten är precis lika gott. Det handlar inte om att ta bort utan om att byta. Som jag sagt tidigare. Förbud triggar så kolosalt mycket. 
 
Ingenting på den här listan är konstiga saker, inget är omöjligt. Det är små förändringar som gör så mycket i slutändan. 
 
Kram Madde 
 
#1 - - Therese:

Härligt med en hälsodagbok en sån borde jag med ha haha. Det är bra att planera sin vecka det borde man göra ofta =)

#2 - - www.nouw.com/Sannaevelyne:

Vilket jätte bra inlägg du har skrivit. Sunda värderingar :)

#3 - - sofia:

Verkligen så smart att ha en hälsodagbok! Håller verkligen med om att det är små förändringar som gör så mycket i slutändan. Helt sjukt egentligen vad så lite kan göra så mycket :)

#4 - - Madelene:

Vilken underbar hälsodagbok du har där. Gillar dem 10 stegen för ett hälsosammare liv!

#5 - - Liw:

Det är som du säger bra att påminnas om de små sakerna, som man ska tänka på dagligen. Att ha en målbild är också viktigt, sen om du inte når exakt dit så har du ändå kanske nått en bra bit dit. Heja dig!

#6 - - Daisy:

Så viktiga punkter, märker att jag är så mycket tröttare efter jag börjar hårdträna då ja ej sover bra ,

#7 - - Hanna Karlsson:

Vad bra med hälsodagboken att kunna skriva ner sina steg. Jag tycker du har ett sunt tänk kring kost, träning och hälsa. Är det Go for fit som du skriver om? Hon har det tänket, 80/20. :-)

Svar: Jag syftade på Blossom Taintom.. Men tror många börjar tänka så
Madelena

#8 - - Jennysvardag:

Vilka bra hälsosamma steg som du har radat upp. Stressa ner i vikt är inte alls bra. Hoppas att din viktresa går bra

#9 - - Evelina:

Vad bra att ha en hälsodagbok där du kan skriva ner allt

#10 - - Fnulan:

Vilka bra 10 steg och mål du har. Dom klarar du lätt, jag tror på dig vännen. Jag är som så att jag går ut för hårt, det funkar inte. Jag måste hitta en balans.
HEJA!!!

#11 - - Johanna:

Bra med en hälsodagbok. och bra steg du tar upp här, lätt och glömma! Måste komma igång med träningen igen

#12 - - Anna:

Detta var det bästa jag läst om idag! & nog den bästa hälsodagboken jag någonsin sett. Wow du är verkligen grym! Hejja dig ❤️

#13 - - Sarah:

Så roligt att få ta del av dom här stegen :) Lycka till med allt :)

#14 - - Michaela:

Jag ska lätt införskaffa en hälsodagbok. Tack för alla dina tips☺

#15 - - Sophia W:

Så bra och sunda tips! jag är väldigt mycket för rena råvaror 👍

Till top