Madelena

En vardagsblogg med fokus på livets goda såsom resor, god mat och trevliga tillställningar.Detta kommer varvas med viktväktarna, djur och familj.

Berlin

resor Permalink11
Godmorgon alla. Då var vi äntligen hemma efter ett par fantastiska dagar på resande fot. Tyvärr blev bloggen drabbad då jag absolut inte är bekväm med att blogga ifrån telefonen. Gillar att jobba framför datorn och kunna använda alla bilder från kameran på ett bättre sätt.
Hela morgonen har gått åt till att titta igenom bilderna och jag kommer ha ett hästejobb framför mig nu att sortera ut vart alla är tagna och på vad de är tagna. Vi har ändå fått så mycket information och erkänner, jag har blandat ihop det så mycket, men ska göra mitt bästa för att hålla mig till sanningen och visa rätt plats och rätt information.
I måndags åkte vi då ner till Berlin och första stoppet på vår resa ner genom europa. Har ju varit en del i Tyskland, men har Berlin har jag missat totalt, lite synd att vi inte hade mer tid, men så är det ju ibland.
Vi kommer då ner på kvällen, checkar in på vårt hotell och lite rörigt var det allt. Den här dagen var den ända vi hade middag på egen hand, men då vi fortfarande var proppmätta efter buffén på båten beslutade vi oss för att bara gå runt och kika lite och kanske ta en öl.
Även om man bara sitter still så blir man så galet trött , så det blev en tidig kväll.
Dagen efter fick vi en guidad tur runt i Berlin och visst fick vi se så mycket annat som man blev nyfiken på. Då man besöker dessa länder så påminns man så mycket om dess historia, en historia som tyvärr många av oss håller på att glömma. Det är inte så längesen Berlin delades av en mur, en mur som ville förhindra att människor skulle ta sig över till friheten i väst.
Vi stannade även till vid checkpoints Charlie, en av de kändaste gränsövergångarna mellan öst och väst.
Tyskland är verkligen präglad av öst och väst, och fortfarande ser man skillnaderna mellan öst och väst.
Tyvärr går det inte att komma undan politik då man besöker Tyskland och det skrämmer mig att vi återigen vill bygga murar för att stänga ute.
Alla de här besöken gör mig mer övertygad över vilka två partier i Svensk politik jag känner minst tillhörighet med, något som många vill försköna tyvärr.

Sista bilden jag har är tagen vid east side gallery. 1990 invigdes den strax efter att muren föll. 160 konstnärer gjorde sin tolkning av det politiska läget i Tyskland och är ett byggnadsminne. Då vi kommer till muren så är det nutidshistoria, och flera har ändå besökt Berlin under murens tid. För mig är det ett tecken på frihet då den revs.

Kramar Madde
#1 - - Michelle :

Haha ja det där känner man igen att man måste kolla igenom alla bilder o sen se vilka man ska behålla . När jag reser så brukar jag göra det dag för dag på resan för så slipper det bli så jobbigt sen

#2 - - Fröken Rödlök:

Man tar alltid så många fotografier när man är ute och reser att det är lätt hänt att man blandar ihop vart bilderna är tagna. Hoppas du löser det =)

#3 - - Michaela :

Jag är så himla avundsjuk på er resa. Men glas att ni har haft det helt fantastiskt 🙂

#4 - - sofia:

Gör mig så glad att hör att du har haft en sån otroligt fin semester. Jag är lite som dig, gillar inte att blogga från mobilen så gör aldrig det. Tycker du har uppdaterat mycket ändå :)

#5 - - Therese:

Vilka härliga bilder =)
Mysigt att resa iväg lite =)

#6 - - Moa :

Så mysigt med lite semester! Och fantastiska bilder!! 😍

#7 - - Daisy:

Vad fina bilder :) det är kul att kunna jobba ifrån datan men vår är så seg tyvärr ://,

#8 - - Anna:

Åh den bilden ger mig också inslag av frihet speciellt efter vad som är historia! jag gillar också bäst att skriva på datorn, ! och så fin du är!

#9 - - Madelene:

Håller med de med bloggandet från datorn är så mycket bättre än mobilen. Super fina bilder och visste inte att dem hade mur tidigare i Berlin

#10 - - www.nouw.com/sannaevelyne:

Så härliga bilder! Man vill ju så gärna ta en massa kort så får man sortera sen :)

#11 - - Sandra:

Ja det är helt sjuk att vi inte minns, vi har glömt så otroligt viktigt att vi lyfter detta så att de som glömt kommer ihåg igen.